The Contribution of Entrepreneurial Orientation to the Performance of Small and Medium Enterprises in Bandar Lampung Culinary Sector
Keywords:
Entrepreneurial orientation, Risk-taking, MSMEs performance, InnovativenessAbstract
The objective of this research is to evaluate the partial and simultaneous influence of entrepreneurial orientation variables, which include dimensions of innovativeness, risk-taking, and proactiveness, on the performance of micro, small, and medium enterprises (MSMEs) in the culinary sector. The population of this study comprises culinary MSMEs in Way Halim, Bandar Lampung, specifically those around PKOR Bandar Lampung. The reason for sampling in this location is due to the high number of culinary MSMEs and the rapid development of culinary activities in the area. The sampling technique used is purposive sampling, with the sample criterion being culinary MSMEs that have been in operation for at least one year. Based on hypothesis testing using multiple regression, it is found that entrepreneurial orientation variables, including innovativeness, risk-taking, and proactiveness, significantly influence MSME performance both simultaneously and partially.
References
Abbas, D. (2018). Pengaruh modal usaha, orientasi pasar, dan orientasi kewirausahaan terhadap kinerja ukm kota makassar. Jurnal Minds: Manajemen Ide Dan Inspirasi, 5(1), 95-112.
Jannah, M., Irawati, A., & Purnomo, H. (2019). Pengaruh Orientasi Kewirausahaan dan Inovasi Produk terhadap Kinerja UMKM Batik Gedog Khas Tuban. Eco-Entrepreneur, 5(1), 33-48.
Feranita, N. V., & Setiawan, H. A. (2019). Peran Keunggulan Bersaing Dalam Memediasi Dampak Orientasi Pasar Dan Orientasi Kewirausahaan Terhadap Kinerja UMKM. Majalah Ilmiah Dian Ilmu, 18(1), 54-70.
Feranita, N. V., & Setiawan, H. A. (2019). Peran Keunggulan Bersaing Dalam Memediasi Dampak Orientasi Pasar Dan Orientasi Kewirausahaan Terhadap Kinerja UMKM. Majalah Ilmiah Dian Ilmu, 18(1), 54-70.
Wijaya, W., & Widjaja, O. H. (2023). Pengaruh Penggunaan Aplikasi E-Commerce dan Orientasi Kewirausahaan terhadap Kinerja UMKM. Jurnal Manajerial Dan Kewirausahaan, 5(1), 84-93.
Hamel, C., & Wijaya, A. (2020). Pengaruh Orientasi Kewirausahaan dan Orientasi Pasar terhadap Kinerja Usaha UKM Di Jakarta Barat. Jurnal Manajerial Dan Kewirausahaan, 2(4), 863-872.
Sari, F. A. P. W., & Farida, N. (2020). Pengaruh Orientasi Pasar Dan Orientasi Kewirausahaan Terhadap Kinerja Pemasaran Melalui Inovasi Produk Sebagai Variabel Intervening (Studi Pada Umkm Kuningan Juwana Kabupaten Pati). Jurnal Ilmu Administrasi Bisnis, 9(3), 345-352.
Azhari, H. N., Putri, N. K., & Suparlinah, I. (2020). Faktor-faktor yang mempengaruhi kinerja umkm di wilayah purwokerto kabupaten banyumas. OIKONOMIKA: Jurnal Kajian Ekonomi Dan Keuangan Syariah, 1(2), 68-77.
Putri, Y. D., & Ie, M. (2020). Pengaruh orientasi kewirausahaan, lingkungan dan media sosial terhadap kinerja usaha umkm di jakarta. Jurnal Manajerial Dan Kewirausahaan, 2(4), 1106-1114.
Khoviani, F. S., & Izzaty, K. N. (2020). Penerapan orientasi kewirausahaan terhadap kinerja umkm dengan total quality management sebagai variabel intervening. Magisma: Jurnal Ilmiah Ekonomi Dan Bisnis, 8(2), 62-76.
Zulkarnain, M., & Mukarramah, M. (2019). Pengaruh orientasi kewirausahaan dan orientasi pasar terhadap kinerja UMKM sektor makanan dan minuman. Jurnal Akuntansi, Ekonomi Dan Manajemen Bisnis, 7(2), 192-200.
Zuliasanti, K., Rusdarti, R., & Sakitri, W. (2020). Pengaruh orientasi pasar, orientasi kewirausahaan dan inovasi produk terhadap kinerja pemasaran ukm. Business and Accounting Education Journal, 1(1), 73-83.
Lestari, D. A., Savitri, E., & Natariasari, R. (2021). Kinerja umkm ditinjau dari budaya organisasi, orientasi kewirausahaan, manajemen kualitas total, dan modal sosial. CURRENT: Jurnal Kajian Akuntansi Dan Bisnis Terkini, 2(2), 217-238.
Yanto, J. (2021). Pengaruh Orientasi Kewirausahaan terhadap Kinerja UMKM di Jabodetabek dengan Individualisme sebagai Variabel Moderasi. Jurnal Manajemen Bisnis Dan Kewirausahaan, 5(2), 207-213.
Purwanto, H., & Trihudiyatmanto, M. (2018). Pengaruh Intensi Berwirausaha, Orientasi Kewirausahaan Terhadap Kinerja Usaha dengan Motivasi Sebagai Variabel Intervening pada Sentra UMKM Carica di Wonosobo. Journal of Economic, Management, Accounting and Technology, 1(1), 42-52.
Puwardi, S. F., & Soelaiman, L. (2023). Pengaruh orientasi kewirausahaan dan kepemimpinan kewirausahaan terhadap kinerja usaha umkm kuliner di taman palem lestari. Jurnal Manajerial Dan Kewirausahaan, 5(2), 466-473.
Safitri, R. M. F., & Badjuri, A. (2022). Determinan Faktor Yang Mempengaruhi Kinerja UMKM di Kota Semarang. E-Bisnis: Jurnal Ilmiah Ekonomi dan Bisnis, 15(1), 123-134.
Huda, I. U., Karsudjono, A., & Maharani, P. N. (2020). Pengaruh orientasi kewirausahaan dan inovasi produk terhadap kinerja usaha kecil menengah dengan variabel intervening keunggulan bersaing (studi pada UKM Di Banjarmasin). Jurnal Mitra Manajemen, 4(3), 392-407.
Purba, C. S., & Warganegara, T. L. P. (2023). Pengaruh Orientasi Pasar Dan Orientasi Kewirausahaan Terhadap Kinerja Pemasaran UMKM Fashion Di Kota Bandar Lampung. JAMBURA: Jurnal Ilmiah Manajemen dan Bisnis, 6(1), 342-348.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Feti Arman
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.